TikTok – nowe trendy w social media

Social media zmieniły sposób komunikacji na całym świecie. Internet umożliwił sprawne i bezpłatne prowadzenie rozmowy z drugą osobą bez spoglądania na lokalizację. Warunek jest jeden – dostęp do sieci. Prawdziwą rewolucję zapoczątkował Facebook, ale już wkrótce powstały kolejne serwisy społecznościowe, który zyskały sympatię użytkowników. Przykładem jest aplikacja TikTok, która zyskała przychylność w szczególności tej młodszej części społeczeństwa i stała się trendy.

Co to jest TikTok?

W wyścigu technologicznym chińska gospodarka od lat konkuruje ze Stanami Zjednoczonymi. Ambitni Chińczycy na wielu płaszczyznach zdążyli wyprzedzić amerykanów, ale social media pozostawały w rękach tych drugich. Sytuacja się zmieniła w 2016 roku, gdy na rynek wchodzi aplikacja o nazwie TikTok. Nowatorska, prosta i przykuwająca uwagę aplikacja została zaprojektowana, aby udostępniać za jej pośrednictwem krótkie materiały wideo. Popularne stały się pokazy taneczne, krótkie poradniki prezentujące skuteczne lifehacki lub streamy emitowane na żywo. Każdy użytkownik z łatwością może pobrać aplikację na swój telefon z odpowiednim systemem operacyjnym. TikTok jest przeznaczony pod urządzenia z systemem iOS i Android. W Chinach aplikacja zyskała szybki rozgłos, gdzie już do 2020 roku korzystały z niej miliardy użytkowników. Takim wynikiem mogły się poszczycić jedynie nieliczne serwisy społecznościowe, jak amerykański Facebook.

Kto korzysta z TikToka? Profil użytkownika

TikTok od momentu swojego powstania najbardziej przypadł do gustu osobom młodym. Krótkie treści stały się idealną rozrywką dla osób w przedziale wiekowym, który nie przekraczał 24 lat. Zdecydowana większość to osoby niepełnoletnie, które nie przekroczyły jeszcze 15 roku życia. Ciekawostką jest, iż z TikToka znacznie chętniej wybierają kobiety, a dorośli mężczyźni preferują korzystanie z innych portali społecznościowych. Treści umieszczane za pośrednictwem aplikacji w większości mają charakter humorystyczny i zgodnie z zasadami działania nie przekraczają 60 sekund. Aplikacja wykorzystała ten fakt, iż współczesna młodzież gorzej przyswaja dłuższe treści, a do świadomości najłatwiej trafiają proste przekazy. Wpływ aplikacji na osoby młode w niektórych krajach spotkał się z krytyką i wrogim nastawieniem ze strony władz. Jednym z takich krajów były Indie, gdzie treści na TikToku zostały uznane za nieodpowiednie dla młodych i dostęp do aplikacji został ograniczony.

Komercyjne wykorzystanie platformy

Popularne marki szybko dostrzegły potencjał, który drzemie w aplikacji zrzeszającej młodych użytkowników. Jednym z komercyjnych zastosowań TikToka jest współpraca z działającymi tam twórcami. Młodzi twórcy, którzy określają się mianem influencerów chętnie współpracują z markami, aby następnie promować ich produkty lub usługi. Niekiedy taka współpraca ma charakter stały i popularni TikTokerzy są utożsamiani z wizerunkiem danej marki. Firmy mogą w ten sposób dotrzeć do młodej bazy potencjalnych konsumentów, którzy chętnie dokonują zakupów poprzez Internet. Jednocześnie poprawia się świadomość marki wśród młodych osób, co korzystnie wpływa na branding. Niektóre marki decydują się na kolejny krok i zakładają własne konto firmowe w celach promocyjnych. TikTok jest jedną z najczęściej wykorzystywanych do tego platform obok Facebooka czy Instagrama. Warto tutaj wspomnieć, iż z platformy TikTok korzystają nawet osobistości ze świata polityki. Aktualnie takie zainteresowanie chińską aplikacją można zaobserwować w Polsce. TikTok stał się istotnym medium służącym do komunikowania się dla takich polityków, jak Sławomir Mentzen, Robert Biedroń lub Donald Tusk. Z aplikacji korzystają przeważnie młode osoby, które lubują się w chwytliwych przekazach prezentowanych przez popularnych polityków. TikTok to nieustannie rozwijający się projekt, który jest stosunkowo młody. Chińska aplikacja odniosła jednak światowy sukces i stabilnie stoi na podium obok światowych gigantów. Wykorzystanie jej potencjału może przynieść wymierne korzyści dla biznesu i budowania pozytywnego wizerunku.

Jak można się reklamować na TikToku?

TikTok podobnie jak większość popularnych aplikacji społecznościowych posiada autorski system reklamowy. Użytkownicy korzystający z aplikacji mogą reklamować swój biznes z pomocą TikTok Ads. Działanie systemu jest intuicyjne i większość osób poradzi sobie z nim samodzielnie. Aby skorzystać z płatnej formy promocji należy założyć konto biznesowe, gdzie zyskamy dostęp do specjalnego panelu pozwalającego skonfigurować pierwszą kampanię reklamową. Każdy użytkownik samodzielnie ustala budżet, który chce przeznaczyć na promocję. Konieczne jest ustawienie grupy docelowej dla treści reklamowej, aby lepiej ukierunkować kampanię. Targetowanie ze względu na wiek, płeć lub zainteresowania znacząco poprawia efektywność reklamy na TikToku. Treści reklamowe pojawiają się w formie zwykłej grafiki lub krótkich filmów. Aplikacja w prosty sposób wyświetla treści reklamowe pomiędzy przewijanymi przez użytkowników materiałami wideo. Reklamodawca może w ten sposób zaprezentować swój produkt, usługę lub poprawić świadomość marki wśród danej społeczności.