Poradnik Social Managera

Jak Cię widzą tak Cię piszą

Utworzenie kanału na YouTube lub profilu firmowego na Facebooku, Instagramie lub Linkedin wydaje się proste, aczkolwiek musimy pamiętać o zachowaniu spójności wizualnej. Większe firmy dysponują szczegółowo opracowanym quide bookiem i wszystkie projekty graficzne wykonywane są według pewnych szablonów, specyfikacji. Mniejsze firmy tworzą trochę na czuja, ale też powinny zachować spójność w komunikacji i części wizualnej swoich mediów społecznościowych.

Podstawowe elementy podczas tworzenia profilu firmowego na portalu Facebook:

  • Nazwa firmy/projektu – tutaj mamy pewną dowolność w tworzeniu nazwy strony na Facebooku, nie musimy podawać dokładnej nazwy firmy, którą rejestrowaliśmy w urzędzie, aczkolwiek warto zachować główny człon nazwy. Przykładowo, jeżeli moja firma nazywa się Agencja Marketingowa Efekto Michał Podejma, warto zachować nazwę Efekto, ale można pominąć pozostałe elementy rejestrowanej firmy. Do głównego członu można dodać kategorie usług jakie wykonujemy, czyli w naszym przypadku może to być Efekto – Reklama i Marketing. W ten sposób otrzymujemy prosty przekaz. Odwiedzający będzie od razu wiedział czym się zajmujemy i jak się nazywa nasza firma.
  • Logo/znak firmowy – zlecając przygotowanie logotypu, musimy pamiętać o tym, że może on być wykorzystany w różnych kanałach mediów społecznościowych i po przesłaniu avatara profilowego, powinien on spełniać wytyczne danego portalu, zazwyczaj jest on w kwadracie przyciętym później do kształtu koła, pionowe lub poziome znaki nie zdadzą egzaminu.
  • Zdjęcie w tle – ten projekt też należy przemyśleć, ponieważ inaczej profil wyświetla się w telefonie, a inaczej na komputerze stacjonarnym, dlatego układ graficzny będzie dosyć istotny, nie chcemy przecież uciąć ważnych elementów kreacji
  • Informacje – pamiętaj, aby uzupełnić wszystkie informacje na stronie, w tym opis, dane kontaktowe, lokalizację, kategorie działalności, adres strony internetowej itd. Dzięki temu będziecie lepiej widoczni oraz lepiej widziani w oczach potencjalnych Klientów.

Post

Większość postów w mediach społecznościowych składa się z dwóch elementów: treści oraz grafiki lub filmu. Nie każdy grafik potrafi pisać dobre, angażujące wpisy, a nie każdy copywriter przygotuje ciekawą kreację, nie wspominając już o filmie. Jak realizować dobre posty? Poniżej kilka podpowiedzi.

  • Szablon wpisu – dla freelancer, który ma lekkie pióro, tworzenie szablonów wpisów wydaje się niepotrzebne, jednak mogą one nam pomóc w realizowaniu kontentu w social mediach. Każdy wpis możesz podzielić sobie na kilka części np. nagłówek – pytanie – przedstawienie korzyści – zakończenie. Możesz także przygotować sobie listę #hashtagów, które będziesz stosował w zależności od tematu. Niektórzy tworzą stopki wpisów, które składają się z danych kontaktowych np. numeru telefonu, adresu email oraz adresu www. Posty powinny być spójne i dobrze, jak się czymś wyróżniają. To samo dotyczy grafiki. Warto stworzyć szablon kreacji o tych samych wymiarach ze spójnymi elementami graficznymi np. umieszczenie logo w lewym górnym rogu. I tu z pomocą przychodzi Canva.
  • Canva – proste narzędzie do tworzenia ciekawych kreacji. Oczywiście fachowcy mnie wyśmieją, że to dla laików, jednak to rozwiązanie w zupełności wystarczy, żeby tworzyć interesujące posty, a nawet materiały mp4. Możemy na stronie Canvy przygotować całą identyfikację marki, wgrać logo, odpowiednią czcionkę, kolory i możemy zaczynać. Reszta zależy już od Waszej inwencji twórczej